Mooi Zeist en Cervo in gesprek
Hoofdbeheerder Rob Homburg is inmiddels een bekend gezicht voor de omwonenden van Mooi Zeist. De duizendpoot van Cervo zorgt er samen met zijn collega’s voor dat alles in- en rondom Veldheim en Stenia op rolletjes verloopt. We gingen met hem in gesprek over zijn werk en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Cervo Group
Cervo Group beheert leegstaande panden door deze te gebruiken als tijdelijke woonvoorziening voor arbeidsmigranten. Het bedrijf zorgt daarbij ook voor geschikte werkplekken. Homburg vertelt ons over de procedure. ‘Werknemers solliciteren in hun thuisland via één van onze bureaus. Nadat ze zijn gescreend komen ze deze kant op waarna ze langs kantoor moeten voor een extra check, preventie staat bij ons voorop. Als ze zijn goedgekeurd worden ze gehuisvest in de buurt van hun werkplek. Deze mensen moeten zich aan strenge regels houden, maar er wordt ook goed voor hen gezorgd. We moeten het leuk én professioneel houden met zijn allen.’
Samen met zijn collega’s regelt Homburg alles rondom Veldheim en Stenia. ‘Aan mij de taak om de panden in goede staat te houden, bewoners te begeleiden en overlast voor omwonenden te voorkomen. Ik ben in feite techneut, receptionist, beveiliger en bemiddelaar in één. Elke dag is dus compleet anders.’ Op dit moment is er 24 uur per dag iemand van Cervo aanwezig bij Veldheim en Stenia. Overdag zijn dit Rob Homburg en zijn collega’s. s’ Avonds neemt de nachtbeveiliging het over. Ook in het weekend is er altijd beveiliging.
Homburg vult aan: ‘Mijn telefoon staat ook aan wanneer ik vrij ben. Vertrouwd de beveiliging het niet? Dan komen we gelijk. Er zit daar mensen dicht bij elkaar, dat mag nooit escaleren.’ Het team wordt vanaf nu bovendien versterkt met een collega die op het terrein gaat wonen. Hij is viertalig en kan dus goed met de bewoners communiceren. Er is dan altijd iemand aanwezig om een oogje in het zeil te houden.
Verschillende culturen
Bij Cervo werken mannen en vrouwen, vaak echtparen en stelletjes uit veel verschillende landen. Polen, Roemenen, Spanjaarden en Engelsen, maar ook gewoon Belgen en Nederlanders. Niet alleen arbeidsmigranten dus. Zij werken dan bijvoorbeeld voor een hotelketen en worden bij Cervo ondergebracht. Arbeidsmigranten komen hier over het algemeen naartoe om economische redenen. Meestal gaat de helft van hun inkomsten naar familie, van de rest leven ze hier. De werknemers blijven voor een bepaalde tijd in Nederland, afhankelijk van de duur van de opdracht.
‘Dan heb je ineens een barbecue met mensen uit vijf verschillende culturen die ideeën uitwisselen en van elkaar leren.’
Homburg vertelt: ‘Vaak komen deze mensen uit armoedige streken, maar met een enorme arbeidsethos en goede mentaliteit . Ineens moeten ze zich in Nederland aan allerlei regeltjes houden en wonen naast mensen met compleet andere culturen. Dat is niet eenvoudig en moet in goede banen worden geleid. We doen ons best het hen zo makkelijk en leuk mogelijk te maken. Een gemeenschappelijke ruimte met zithoek en biljart tafel, opblaasbare zwembaden voor warme zomerdagen, dat soort dingen. We willen niet dat mensen uit verveling rond gaan zwerven. Ik neem vaak de tijd om een praatje te maken met de bewoners en me te verdiepen in hun achtergrond. ‘Vaak hebben deze mensen gewoon een luisterend oor nodig, het is immers niet gemakkelijk om ver van huis te zijn om de kost te verdienen.’
Regels en Beleid
Cervo is verplicht zich te houden aan de regels van de Stichting Normering Flexwonen. Zij bepalen de eisen waaraan woonvoorzieningen moeten voldoen. Van ruime bedden en rookmelders tot waterkokers en schoonmaakmiddelen. Bewoners delen hun slaapkamer met maximaal één persoon, afhankelijk van de grootte van de kamer. ‘Bij Mooi Zeist heeft men het goed voor elkaar, veel kamers zijn daar extreem groot.’ Legt Homburg ons uit. ‘We zouden deze kamers ook in hokken kunnen opdelen. Dat is leuk als je snel geld wil verdienen, maar netjes tegenover de bewoners is het niet. Die ruimte wordt ze gegund. Daarbij zou het ook voor meer overlast in de buurt kunnen zorgen.’ Daarnaast hebben we strikte afspraken met Mooi Zeist over onze tijdelijke invulling omdat zij andere prioriteiten hebben met de ontwikkelingslocaties.
Homburg vertelt dat het een flinke klus is om iedereen op een juiste plek te krijgen. ‘We denken er van tevoren goed over na wie we in welke kamer plaatsen. Sommige culturen kun je gewoon beter niet elkaars buurman maken, terwijl dat bij anderen juist heel goed gaat. We hebben ook veel koppels voor ons werken. Deze stellen zijn vaak rustig, dus geven we hen een kamer op de bovenste verdieping of aan het einde van de gang.’ Homburg legt uit dat culturen elkaar ook vaak opzoeken. ‘Dan heb je ineens een barbecue met mensen uit vijf verschillende culturen die ideeën uitwisselen en van elkaar leren.’
Rol als bemiddelaar
Momenteel worden er circa 120 mensen gehuisvest in Veldheim en Stenia. Daarnaast wordt er ook beheert door Camelot. ‘Ik kan mij best voorstellen dat het voor omwonenden wennen is dat er ineens zoveel mensen wonen na jaren van stilte. Het is mijn werk om overlast te voorkomen en in te grijpen wanneer het er tóch wel is.’ Recentelijk zijn de regels verscherpt. Om 22:00 moet de muziek uit en er wordt strenger gecontroleerd. Daarbij wordt er gewerkt aan het parkeerbeleid. ‘Wel moet het kunnen dat er af- en toe een feestje wordt gegeven, wanneer er iemand jarig is bijvoorbeeld.’ Homburg benoemd ook dat de zomermaanden vaak tot meer geluid leiden, aangezien mensen dan vaker buiten komen. ‘Daar moeten we een weg in zien te vinden met zijn allen zolang je geen last van elkaar hebt. De laatste tijd wordt er weleens op een open buitenplek gebarbecued, mét brandblusser erbij. Op die manier heeft niemand last van elkaar en zorgen wij ervoor dat alles veilig en onder controle blijft.
Homburg zegt het belangrijk te vinden dat de communicatie met buurtbewoners goed verloopt. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen ons gelijk bellen wanneer er iets aan de hand is, en niet wachten tot de spanningen oplopen en er een nare sfeer ontstaat.’ Homburg geeft aan dat omwonenden altijd welkom zijn en dat er ook een inloopavond kan worden georganiseerd, zodat zij meer te weten kunnen komen over Cervo of haar bewoners. ‘We willen in alles meedenken en vragen de buurt dan ook om goed met ons te communiceren. Overlast? Bel ons dan in plaats van de politie.’ Hij concludeert: ‘Elk project heeft een eigen leerproces waarbij iedereen aan elkaar moet wennen en zich op elkaar af moet stemmen, zo behouden we de rust.’
Terug naar overzicht